• دوشنبه ٢٢ خرداد ١٤٠٢-٢٠:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٨٢١
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران:

مقابله با «کار کودک» یک اقدام فراقوه‌ایست/ اجرای پروژه «استعدادیابی از بین کودکان کار»

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم ورود نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای برخورد با ایجاد شبکه‌های غیرقانونی مافیای کار کودکان و ممانعت از تکثیر این آسیب اجتماعی تأکید کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس احسان در گفت وگو با ایسنا، در مورد وضعیت کودکان کار در تهران گفت: کودکان کار همانند سایر جمعیت‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی جزء جمعیت پنهان دسته‌بندی شده است البته گمانه زنی‌ها حاکی از وجود جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفری از کودکان کار در شهر تهران است که بیش از ۸۰ درصد این افراد هم از اتباع هستند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا باندها و مافیای کار کودکان  واقعا در تهران وجود دارند؟ افزود: اگرچه هیچ داده‌ موثقی از وجود مافیای کودکان کار وجود ندارد؛ اما این نیز مبرهن است که در موضوعات اینچنینی که به مسائل مالی گره خورده و امکان ارتزاق نامتعارف برای عده‌ای فراهم می‌کند، افراد سودجویی وجود خواهند داشت که فرصت طلبی کرده و با ایجاد شبکه غیرقانونی به تکثیر این آسیب اجتماعی دامن بزنند. 

وی تاکید کرد: این موضوع نیازمند ورود جدی نیروی انتظامی و دستگاه قضا می‌باشد. موضوعی که بنظر می رسد تا این لحظه محقق نشده است. بصورت کلی سوداگری در حوزه اجتماعی هنوز به اندازه حوزه اقتصادی به رسمیت شناخته نشده است و بایست این اتفاق با همگرایی و وحدت رویه عملی شود. 

شمس احساس در پاسخ به این سوال که برنامه مدیریت شهری برای این افراد چیست؟ چه بودجه ای و چه برنامه هایی در سند توسعه و  بودجه دارید؟ گفت: مقابله با کار کودکان یک اقدام فراقوه‌ای و فرابخشی است و باید نگاه کلان و ائتلافی در برخورد با آن بوجود بیاید. 

وی با بیان اینکه بضاعت و اختیار شهرداری در برخورد با این آسیب محدود است و بیشتر نقش یاورانه بر دوش دارد؛ کما اینکه تاکنون اقدامات مطلوبی انجام شده است، ادامه داد: به صورت کلی رویکرد مدیریت شهری برخلاف رویه های جاری در مواجهه با کودکان کار، فقط جمع آوری این گروه از کودکان نیست؛ بلکه شناسایی عوامل ورود آنان به کار و احصای رهیافت های عملی در مواجهه منطقی با آنان مورد نظر است. 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: انجام اقدامات فرهنگی و تربیتی ویژه این گروه در اولویت است و درصدد هستیم که توانمندسازی آنان در بستر خانواده و با تأکید بر بازگشت به تحصیل صورت گیرد.

وی گفت: مطابق بودجه ۱۴۰۲، در سال جاری پروژه استعدادیابی از بین کودکان کار نیز در دست اجرا می‌باشد که طی فرایندی کودک کار دارای استعداد در موضوعات فرهنگی، ورزشی، هنری، علمی و مهارتی شناسایی شده و با هم افزایی با بخش های مختلف، مسیر رشد و توسعه فردی برای کودک طراحی شده و با تمرکز بر علایق و استعداد، کودکان از مسیر کار جدا شوند؛ همچنین در بودجه سال جاری تجهیز مراکز مربوط به کودکان کار نیز در اولویت قرار گرفته است که محیطی سالم، ایمن و پرورنده برای این کودکان آماده شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: